12 Exercitii pentru Hernie de Disc L5-S1

Hernia de disc pe înțelesul tuturor

Durerile de spate aduc din ce în ce mai mulți pacienți în cabinetele medicale, iar hernia de disc este în multe cazuri responsabilă pentru ele.

Această afecțiune neurologică presupune alunecarea nucleului pulpos de-a lungul măduvei și coloanei vertebrale, traduse prin apariția durerilor intense de spate în zona respectivă.

Hernie Disc L5 S1

Pentru a înțelege ce înseamnă și cum apare hernia de disc, trebuie să punctăm câteva detalii legate de anatomie.

Pe scurt, coloana vertebrală este constituită din 33 -34 vertebre, împărțite în 5 secțiuni: cervicală (primele 7 vertebre C1-C7), toracală (T1-T12), lombară (L1-L5), sacrală (S1-S5) și coccigiană (C1-C4/C5).

Între fiecare 2 vertebre, există câte un disc. Acesta are rolul de a absorbi undele de șoc la care este supusă coloana vertebrală în timpul mișcărilor bruște.

La rândul lui, fiecare disc prezintă în zona centrală nucleul pulpos (substanță gelatinoasă), înconjurat și protejat de inelul fibros. Simpla degenerare a acestui inel provoca o herniere a nucleului pulpos.

Acestea fiind spuse, ce se întâmplă în hernia de disc?

Hernie Disk Ce se intampla

Lucrurile sunt cât se poate de simple:

Schema Hernie disc

Simptomatologie hernie disc lombara L5-S1

În cazul acestei afecțiuni, simptomatologia este foarte variată.

Raportându-ne strict la hernia de disc lombară L5-S1 (adică afectarea discului intervertebral dintre a V-a vertebră lombară L5 și prima vertebră sacrală S1), simptomele se manifestă la nivelul zonei lombare inferioare, feselor, coapselor și pot iradia spre gambă și chiar picior, nervul afectat fiind sciaticul.

Pentru a simplifica lucrurile, vom grupa simptomele în funcție de stadiul de evoluție al bolii:

În fază incipientă, simptomul principal este durerea, caracterizată prin:
• apare în zona lombară
• este însoțită de blocaj la executarea unei anumite mișcări
• evoluează în pusee declanșate de efort, frig, umezeală
• cedează în condiții de repaus și tratament medicamentos

Pe măsură ce uzura discului avansează, puseele dureroase devin mai dese, mai intense și rezistente la tratamentul medicamentos.

În stadiul de hernie de disc constituită:

• durerea coboară în picior, afectând nervul sciatic, uneori fiind resimțită până în călcâi
• furnicături
• amorțeală resimțită în membrele inferioare
• hipotonie musculară (scăderea tonusului muscular)

În cazurile mai grave, precum sindromul coadă de cal:

• pacientul acuză durere în ambele membre inferioare
• amorțeală în zona genitală
• disfuncție sexuală
• dificultate în urinare

KINETOTERAPIA, exercitii pentru durerile lombare

Deseori, kinetoterapia este privită cu superficialitate drept ’’puțină mișcare, dezmorțeală și niște masaj’’. În realitate, această ramură medicală este mult mai complexă și în multe cazuri scapă pacienții de bisturiu.

În continuarea acestui articol, vă propun un plan de tratament kinetoterapic, testat și aplicat cu succes în cazul pacienților cu care am lucrat.

Scoala spatelui

o Evitarea pe cât posibil a frigului şi umezelii

o Persoanele supraponderale şi obeze vor trebui să scadă în greutate

o Greutatea maximă a obiectelor ridicate să nu depăsească 5 Kg

o Căratul obiectelor se va face cu ambele mâini

o Ridicarea obiectelor se va face îndoind (flectând) coapsele şi genunchii, pentru ca spatele (şi anume coloana vertebrală lombară ) să rămână în poziţie cât mai dreaptă

o Se vor evita mişcările de răsucire a trunchiului

o Ridicarea din pat se va face din stând pe lateral, cu genunchii îndoiţi (flectaţi), ca un tot, cu sprijin pe mână

o Poziţia şezândă este cea mai solicitantă pentru coloana lombară. De aceea se recomandă la fiecare 30 – 45 minute să se facă pauze de ortostatism, mers prin cameră, întinderi. Se recomandă de asemenea folosirea de scaune ergonomice

o Tocurile să nu depăşească 4 cm înălţime. Dacă sunteţi supraponderal sau dacă persistă durerea, tocurile se contraindică. Talpa încălţărilor ar trebui să fie cât mai moale

o Când se stă mult timp la birou se sprijină talpile pe un scaunel. Spatele trebuie se fie în permanenţă drept

o Poziţia picior peste picior este de evitat sau nu se menţine mai mult de 10-15 min

o Şoferii vor apropia scaunul de volan, spatele va trebui să fie drept

o Se va dormi pe saltea cât mai tare sau cu scândură sub saltea

o Persoanele cu musculatură abdominală slabă necesită gimnastică medicală pentru tonifiere şi purtarea de lombostat (un brâu medicinal) în timpul unei suprasolicitări fizice. Împingerea de greutăţi se va face cu braţele orizontale la nivelul umerilor şi trunchiul drept

o Se va evita efortul fizic la persoanele neantrenate fără o încălzire prealabilă

o Urcarea/ coborârea scărilor se face cu prudenţă, fără mişcări de răsucire a spatelui

o Poziția cea mai relaxantă pentru coloana vertebrală este cea întinsă pe lateral. Este şi poziţia recomandată pentru odihna nocturnă.

Aceste sfaturi ar trebui aplicate în mod curent de orice adult, în asociere cu exerciţii periodice şi mişcare de minim 15 minute pe zi.

Programul Williams

Un program foarte popular folosit pentru asuplizarea (creșterea mobilității) trunchiului inferior este Programul Williams. Inovat de celebrul doctor american Paul Williams, acest program reprezintă piatra de temelie în terapia durerilor de spate de mai bine de 80 ani și este divizat în 3 faze:

FAZA I

Toate exercițiile se vor realiza din decubit dorsal (întins pe spate):

Exercițiul 1: se flectează și se extind genunchii.

Flectare Genunchi

Exercițiul 2: se trage cu mâinile un genunchi la piept, încercând atingerea lui cu fruntea. Se procedează la fel cu celălalt genunchi.

Exercitiul 2 Genunchi la piept

Exercițiul 3: la fel ca exercițiul 2, doar că de această dată se vor aduce amândoi genunchii la piept în același timp.

Exercitiul 2 Genunchi la piept hernie disc

Exercițiul 4: cu mâinile sub cap, se trage un genunchi la piept cât mai mult, apoi celălalt, apoi ambii concomitent

Exercitiul 4 Hernie Disc

Exercițiul 5: cu brațele ridicate pe lângă cap în sus,genunchii flectați la 90 grade, tălpile pe pat. Se împinge zona lombară spre pat, se contracta abdomenul și se saltă ușor bazinul de pe pat. Se revine în poziția inițială și se repetă.

Exercitiul 5 Hernie disc L5 - S1

FAZA A II-A:

Exercițiul 6:
Decubit dorsal, genunchii flectați, tălpile pe sol. Se apleacă ambii genunchi spre dreapta, apoi spre stânga, până ating solul.

Ecercitiul 6 hernie disc l5-s1

Exercițiul 7:

Decubit dorsal, călcâiul drept se așează pe genunchiul stâng. Se execută o abducție cât mai internă a șoldului drept, până se atinge cu gamba dreaptă patul, apoi se inversează.

Exercitiul 7 Hernie Disc L5-S1

Exercițiul 8:

Decubit dorsal, se ridică alternativ câte un membru inferior cât mai sus cu genunchiul perfect întins.

Exercitiul 8 Hernie Disc L5 S1

Exercițiul 9:

În ortostatism, genuflexii cu mâinile în sprijin pe spătarul scaunului, spatele perfect drept, călcâiele rămânând pe sol

Exercitiul 9 hernie disc l5-s1

FAZA A III-A:

Exercițiul 10:

Decubit dorsal, cu genunchii flectați, se împinge zona lombară spre pat, se basculează în sus sacrul (zona lombară rămâne mereu în contact cu patul) și se contractă peretele abdominal.

Treptat se execută aceleași mișcări lombare și ale bazinului, dar cu genunchii tot mai puțin flectați, până ajung să fie complet întinși.

Exercitiul 10 hernie disc l5-s1

Exercițiul 11:
În ortostatism (în picioare) la perete, taloanele la 25-30 cm de acesta. Se aplică sacrul și lomba (aplatizate) pe perete. Se apropie treptat călcâiele de perete, menținând contactul lombei cu acesta.

Exercitiul 11 Hernie disc L5 S1

Exercițiul 12:

Decubit dorsal, se execută bicicleta, cu pelvisul mult basculat înainte.

Exercitiul 12 Hernie Disc L5 S1

CONCLUZII

Într-o societate în care bisturiul este mai la modă decât remediile naturiste, netraumatice, articolul de față vă propune o abordare neinvazivă, netraumatică pentru terapia herniei de disc.

Respectarea principiilor școlii spatelui, asociate cu exercițiile din programul Williams pot conduce la o îmbunătățire majoră în stilul de viață al pacienților cu hernie de disc.

De asemenea, asocierea kinetoterapiei cu masajul va avea rezultate favorabile asupra stării de sănătate, cu efecte vizibile la nivel circulator, muscular și metabolic.

Pentru masaj, vă recomandăm unguentul ’’Gheara Diavolului’’ pe care îl puteți achiziționa la un preț mai mult decât accesibil de pe site-ul nostru.

Peste 2000 produse

La noi vei gasi peste 2000 de produse cu livrare rapida

Plata la primirea coletului

Platesti cand primesti coletul, cash sau card

Livrare Rapida

Dorim sa livram produsele in 24 - 48 ore